10 dingen over Marten & Oopjen

Uit de serie 10 dingen over...

Rembrandts portretten van Marten en Oopjen zijn een van onze belangrijkste aankopen van de afgelopen jaren. Kom meer te weten over de levensgrote meesterwerken.

Marten&Oopjen Marten&Oopjen

{{ 1 | leadingZero }}

De tegels bij Marten zijn kleiner om hem groter te doen lijken

Beide figuren zijn even groot geschilderd, maar door de kleinere tegels lijkt Marten groter en heeft hij meer statuur. Ook zijn uitgestrekte hand met handschoen is een symbool van autoriteit over zijn vrouw.

Marten & Oopjen, Rembrandt van Rijn, 1634

Oopjen Coppit Oopjen Coppit

{{ 2 | leadingZero }}

Het koppel behoorde tot de jetset van de 17de eeuw

Dat twee (Amsterdamse) burgers zich met zo’n allure en ten voeten uit (volledig van top tot teen) lieten afbeelden was uiterst zeldzaam. Dit was voorbehouden aan vorsten en adel.

Oopjen Coppit, Rembrandt van Rijn, 1634 (detail)

Marten Soolmans Marten Soolmans

{{ 3 | leadingZero }}

Marten en Oopjen waren op de hoogte van de laatste trends

Oopjen heeft opvallend klein geschilderde voeten. Dit was destijds een vrouwelijk schoonheidsideaal. Marten laat met de rozet op zijn schoenen zien dat hij goed op de hoogte was van de laatste mode.

Marten Soolmans, Rembrandt van Rijn, 1634 (detail)

Marten&Oopjen Marten&Oopjen

{{ 4 | leadingZero }}

De schilderijen heetten vroeger Maerten en Machteld

Lang werd gedacht dat het koppel Oopjens tweede man Maerten Daey en zijn eerste vrouw Machteld voorstelden. Pas in 1956 werd de ware identiteit van Marten en Oopjen ontdekt.

Marten & Oopjen, Rembrandt van Rijn, 1634

Marten Soolmans Marten Soolmans

{{ 5 | leadingZero }}

Marten had een ongelukkige jeugd

Uit alle verhalen komt Martens vader Jan Soolmans naar voren als een zeer onaangename man. Meer dan tachtig keer moest hij zich voor zijn goddeloze gedrag verantwoorden voor de kerkenraad.

Marten Soolmans, Rembrandt van Rijn, 1634 (detail)

{{ 6 | leadingZero }}

De portretten zijn een gezamenlijke aankoop van Nederland en Frankrijk

De schilderijen werden begin 2016 gezamenlijk door Nederland en Frankrijk aangekocht. Ze zijn nu afwisselend in het Louvre en het Rijksmuseum te zien en altijd samen.

Taco Dibbits, Jet Bussemaker, Wim Pijbes en Erik van Ginkel poserend voor de nieuwe aanwinsten. Foto: Inge van Mill

Oopjen Coppit Oopjen Coppit

{{ 7 | leadingZero }}

Subtiele aanwijzingen geven aan dat de portretten bij elkaar horen

Met haar rechtervoet iets uitstekend onder haar jurk lijkt Oopjen in de richting van haar man te bewegen. Het is – net als de handschoen – een subtiele hint dat de portretten bij elkaar horen.

Oopjen Coppit, Rembrandt van Rijn, 1634 (detail)

Oopjen Coppit Oopjen Coppit

{{ 8 | leadingZero }}

Oopjens bleke huid was een fashion statement

Nu is een beetje bruin de mode, in de 17de eeuw was een bleke huid in. De opgeplakte schoonheidsvlekken van textiel (mouches) benadrukken dit. Ook beschermen de waaier en sluier de bleke huid.

Oopjen Coppit, Rembrandt van Rijn, 1634 (detail)

Een scan van een schilderij Een scan van een schilderij

{{ 9 | leadingZero }}

Scans hebben verborgen details aan het licht gebracht

De röntgenscans van de restauratie onthulde deuren achter Martens en Oopjens portretten. Ook is te zien dat Martens handschoen oorspronkelijk groter was en de ketting van Oopjen eigenlijk langer.

Röntgenscans van Marten en Oopjen

Marten&Oopjen Marten&Oopjen

{{ 10 | leadingZero }}

Marten en Oopjen hingen vroeger gewoon in de slaapkamer

De schilderijen mogen dan tientallen miljoenen euro's kosten, ze hingen 'gewoon' bij de vorige eigenaar naast het bed. Baron De Rothschild had ze namelijk in de slaapkamer van zijn Parijse woning hangen!

Marten & Oopjen, Rembrandt van Rijn, 1634