Programmeren met kunstmatige intelligentie

In deze serie ga je ontdekken wat kunstmatige intelligentie precies is en hoe ‘slimme computerprogramma’s en zelflerende machines’ er dagelijks gebruik van maken.

Start met de video van missie 1

Missie 1
Slimme computers en machines?
Kunstmatige intelligentie. Maar wat is dat precies? En hoe maakt het bepaalde computerprogramma’s slim’?

Missie 2
Programmeer een chatbot
In deze missie programmeer je een chat robot die jouw antwoorden (in tekst) kan begrijpen.

Missie 3
Een slimme kameleon programmeren
Helaas is deze missie, vanwege een probleem met de software die gebruikt wordt, tijdelijk niet beschikbaar.

Missie 4
Programmeer een emotiemeter
Helaas is deze missie, vanwege een probleem met de software die gebruikt wordt, tijdelijk niet beschikbaar.

Missie 5
Boeken aanbevelingssysteem
Helaas is deze missie, vanwege een probleem met de software die gebruikt wordt, tijdelijk niet beschikbaar.

Missie 6
Epic A.I. fails
In deze missie ga je onderzoeken wat er mis zou kunnen gaan wanneer je jouw programma onjuiste data voert…

Over deze serie

In deze serie gaan kinderen ontdekken wat kunstmatige intelligentie is en hoe slimme computerprogramma’s en zelflerende machines, waarmee ze dagelijks mee in contact komen, er gebruik van maken. Om dit te ervaren gaan ze zelf een aantal van deze slimme computerprogramma’s programmeren met de (op Scratch gebaseerde) programmeer omgeving Cognimates.

Zo ontdekken ze niet alleen hoe deze technologie werkt, wat de mogelijkheden en beperkingen zijn, wat de impact ervan op de maatschappij is, maar vooral dat ze zelf in staat zijn de toekomst van kunstmatige intelligentie vorm te geven.

Digitale geletterdheid

  • ICT-basisvaardigheden
  • Computational thinking
  • Mediawijsheid

Leeftijd

10 t/m 14 jaar

Duur

Ca. 45 tot 60 minuten per missie

Benodigdheden

  • Computer met internet toegang
  • Chrome browser
  • Pen of potlood