Hoe hebben ze de onderwatertunnel gemaakt van Frankrijk naar Engeland?

Wetenschap & Techniek

De Kanaaltunnel is 55,19 kilometer lang. Het was een hele uitdaging om de langste tunnel ooit te bouwen.

De tunnel

De bouw van de tunnel begon in 1986 en duurde zeven jaar. Er waren 15.000 mensen nodig om het werk te klaren. De tunnel is op 6 mei 1994 officieel geopend door de toenmalige president van Frankrijk François Mitterrand en de Britse koningin Elizabeth II.

De tunnel bestaat uit drie buizen: twee buizen hebben allebei een spoor en de middelste buis is een soort vluchtstrook. De tunnel gaat van Calais (Frankrijk) naar Folkstone (Engeland). De tunnels worden gebruikt voor goederentreinen, hogesnelheidstreinen en pendeltreinen voor auto's en bussen.

Bekijk ook: Hoe bouw je een stevige brug?

Veiligheid

De ontwerpers van deze lange tunnel stonden voor de grote uitdaging om een veilige tunnel te maken! Mensen moeten natuurlijk wel gebruik willen maken van deze tunnel. Vandaar dat er gekozen is om drie buizen te maken, waarvan één bluis een 'vlucht-tunnel' is.

Om de tunnels te graven zijn ze drie jaar lang met 'tunnel boormachines' bezig geweest om in de kalkachtige bodem van het kanaal de tunnels te graven. Geen gemakkelijke klus!

Boren

Voordat het echte boren begon, werden er proefboringen gedaan. Eerst moest het zeker zijn dat het allemaal wel kon. Er is ook gepraat met mensen uit Japan. Daar hadden ze al eerder een lange tunnel onder water gegraven.

Zo'n boormachine is ook niet bepaald klein: zo groot als twee voetbalvelden bij elkaar! Per dag graaft zo'n machine 76 meter! Een leuk weetje: de Engelsen en de Fransen hadden een weddenschap wie het eerst op de helft van de tunnel zou zijn. Het waren de Engelsen die wonnen!

Weet jij ook...

Waarom de toren van Pisa scheef staat?

Hoe een bouwkraan wordt opgebouwd?