Influencers houden zich niet aan reclameregels

Voor ‘grote’ influencers gingen vorig jaar nieuwe reclameregels in. Maar veel influencers houden zich daar niet aan, en krijgen geen boetes. Dat blijkt uit een onderzoek van NOS en het Commissariaat van de Media (CvdM). Hoe zit dat?

Foto: Getty Images

Wat is het probleem?

Influencers prijzen vaak dingen aan bij hun volgers. Denk aan make-up, voedsel, spullen, of reizen. Daar worden ze voor betaald door bedrijven. Alleen: dat zeggen ze vaak niet. En dat mag dus niet. Wie reclame maakt móet duidelijk maken dat het reclame is. 

Waarom is dat? 

De regel is bedoeld om jonge volgers te beschermen. Die willen vaak hun (online) helden nadoen. Het is dan wel zo eerlijk als je weet dat zo’n held geld krijgt om iets aan te prijzen. En dat het niet per se een eigen tip is.

Wat is er veranderd aan die regels?

Voor ‘grote’ influencers zijn de regels sinds vorig jaar nog wat strenger. Het gaat om influencers met meer dan 500.000 volgers. Zij moeten zich inschrijven bij het Commissariaat voor de Media (CvdM), dat controleert of ze zich aan de regels houden. Ook moeten ze reclame benoemen in hun video én in de beschrijving.

Wat gaat er mis? 

Het CvdM controleerde vijftig influencers, die daar staan ingeschreven. Meer dan de helft hield zich niet aan de regels, schrijft NOS. Zij maakten dus niet duidelijk dat ze reclame maakten. Ook ontdekte NOS dat veel YouTube-kanalen niet staan ingeschreven bij CvdM. 

En dan?

Wie zich niet aan de regels houdt, kan een boete krijgen. Toch is dat nog niet gebeurd, zegt het CvdM tegen NOS. Ze gaan liever het gesprek aan. Wel hebben ze een brief gestuurd naar influencers die nog niet zijn ingeschreven, waarin staat dat zij een boete kunnen krijgen. Dat is niet genoeg, zegt een expert tegen NOS. De regels moeten ook worden gehandhaafd.